lunes, 28 de septiembre de 2015

BLOC I. LA INVEST FILOSÒFICA. UNIT 1. La filosofia i les formes del saber. Text de NAGEL

Per llegir i pensar: la filosofia i les formes del saber

La filosofia, la ciència i la matemàtica


El geògraf (1668), de Jan Vermeer 

"La filosofia es diferencia de la ciència i també de la matemàtica. A diferència de la ciència, no se suporta en experiments ni en observacions, sinó només en el pensament. A diferència de les matemàtiques, no disposa de mètodes formals de demostració. Es practica plantejant preguntes, argumentant, posant a prova les idees, pensant en arguments possibles en contra d' elles, sorprenent-se davant del funcionament real dels nostres conceptes.
La principal ocupació de la filosofia és posar en qüestió i entendre idees molts comunes, que tots nosaltres usem en el dia a dia sense pensar. Un historiador es pot pregunta què va succeir en un moment determinat del passat, però un filòsof preguntarà: "Què és el temps?" Un matemàtic pot investigar les relacions entre els números, però un filòsof preguntarà: "Què és un número?". Un físic es pot preguntar de què estan fets els àtoms o què explica la gravetat, però un filòsof preguntarà com sabem que existeix alguna cosa fora de les nostres ments. Un psicòleg pot investigar com aprenen els nens una llengua, però un filòsof preguntarà: "Què fa que una paraula tingui significat?". Algú es pot preguntar si està bé esquitllar-se al cinema sense pagar, però el filòsof preguntarà: "Què fa que una acció estigui bé o malament?"

NAGEL, Th: What does it all mean?, 1987 

1.- Fes un llistat dels principals conceptes científics amb què estiguis familiaritzat. Distingeix els conceptes de les ciències següents: matemàtica, física, química, biologia. (2 punts) 
2.- Segons l' autor del text, la matemàtica és un tipus particular de ciència? Què la diferencia de les altres ciències? (2 punts)
3.- La física, la química i la biologia solen ser anomenades "ciències experimentals" o "empíriques". Què tenen en comú? Segons l' autor del text, què és allò que defineix la filosofia? (3 punts)
4.- Per a cada un dels conceptes que has apuntat en la primera pregunta, proposa una qüestió que consideris filosòfica (3 punts) 

DATES D' ENTREGA:

B11

DILLUNS, 28 setembre 2015. +1 punt d' actitud a sumar al comentari de text entregat
DIMARTS, 29 setembre 2015. +0,5 punt d' actitud a sumar al comentari de text entregat
DIMECRES, 30 setembre 2015. 0 o Cap punt a sumar al comentari de text entregat
DIJOUS, 1 octubre 2015. -1 a restar al comentari de text entregat

Dimecres i dijous, l' entrega es farà via e-mail a sgil4@xtec.cat
El comentari de text, entregat via e-mail s' entregarà a la professora en mà imprès, dimecres, 14 d' Octubre a la Biblioteca de l' Institut Camps Blancs (Primer pis)

B12 

DIMARTS, 29 setembre 2015 +1 punt d' actitud a sumar al comentari de text entregat
DIJOUS, 1 octubre 20152015. +0,5 punt d' actitud a sumar al comentari de text entregat
DIVENDRES, 2 octubre. 0 o Cap punt a sumar al comentari de text entregat
DISSABTE, 3 octubre 2015. -1 a restar al comentari de text entregat

Divendres i dissabte, l' entrega es farà via e-mail a sgil4@xtec.cat


El comentari de text, entregat via e-mail s' entregarà a la professora en mà imprès, dijous, 15 d' Octubre a l'hora de classe habitual. 

El text en xinès, segons el Google Translate:

哲學不同於科學和數學。與科學不同,不支持的實驗或觀測,但只是想想而已。不像數學,已證明沒有正式的方法。練過提問,爭論,測試的想法,想對他們可能的參數,打擊在我們的概念實際操作的前面。
哲學的主要工作是質疑和理解,大家都在日常使用沒有思想非常普遍的想法。一位歷史學家可能會問發生了什麼事在過去特定的時間,但一個哲學家問:“是什麼時候?”一個數學家可以調查數字之間的關係,而是一個哲學家問:“什麼號碼”。物理學家可以知道哪些原子製成的或如何解釋重力,而是一個哲學家在想我們怎麼知道,有一些我們的頭腦。一位心理學家可以調查兒童如何學習語言,而是一個哲學家會問,“那有什麼詞具有意義”。有人可能會問,如果有一個偷偷無需支付的電影,但哲學家問:“是什麼讓一個行動是對還是錯”
NAGEL ,釷:這是什麼都意味著? 1987年

Bibliografia:



ALFARO, Carme i VVAA: Filosofia i ciutadania, Ediciones del Serbal, pàgina 18

Webgrafia:

https://translate.google.es/?hl=ca

http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/vermeer/i/geographer.jpg

No hay comentarios:

Publicar un comentario