martes, 1 de marzo de 2022

BLOC II. ANTROPOLOGIA UNITAT 8 L' ANIMAL SIMBÒLIC. TEXTOS. ELS READY-MADE DE DUCHAMP

 BLOC II. ANTROPOLOGIA

UNITAT 8 L' ANIMAL SIMBÒLIC. 
TEXTOS. ELS READY-MADE DE DUCHAMP

Font (1915), Ready.made de M. Duchamp 

Els ready-made de Duchamp 

" Si amb la Gioconda bigotuda es desvaloritza una cosa a la qual normalment es donava un valor, amb el ready-made es donava valor a una cosa que habitualment no el tenia. Tant en un cas com en l' altre, no hi ha cap procediment operatiu sinó un canvi de judici intencionadament arbitrari (...). Duchamp va exposar un urinari firmant-lo amb un nom qualsevol, Mutt. De totes formes, en posar una firma, va voler dir que aquell objecte no tenia valor artístic en si, sinó que l' assumia amb el judici formulat per un subjecte. Però, com el formula si ja no disposa de models de valor? De fet, es limita a separar l'objecte del context que li és habitual i en el qual realitza una funció pràctica. Arrancant-lo d' un context en què en ser tot utilitari res no pot ser estètic, el situa en una dimensió en què en no haver res utilitari, tot pot ser estètic. El que determina el valor estètic ja no és un procediment tècnic, sinó un acte mental, una actitud diferent enfront la realitat"

G.C Argan, L' art modern, 1970

Roda de bicicleta (1915), Ready -made de M. Duchamp 

L' animal simbòlic

" L' home no pot ja enfrontar-se a la realitat d' una manera immediata; no pot veure-la, com si diguéssim, cara a cara. La realitat física sembla retrocedir en la mateixa proporció que avança la seva activitat simbòlica. Enlloc de tractar amb les mateixes coses, en cert sentit, conversa constantment amb si mateix. S' ha embolicat en formes lingüístiques, en imatges artístiques, en símbols mítics o en símbols religiosos, d' una manera tan gran que no pot veure o conèixer res sinó és a través de la interposició d' aquest medi artificial.
La raó és un terme veritablement inadequat per a abastar les formes de la vida cultural humana en tota la seva riquesa i diversitat, però totes aquestes formes són formes simbòliques. Per tant, en comptes de definir l' home com un animal racional el definirem com un animal simbòlic. "

E. Cassirer, Antropologia filosòfica, 1944 

Per saber-ne més:


Un profesor de Murcia se declara “objetor” del veto parental y no pide los permisos a los padres.

Cinco meses después de la entrada en vigor del veto parental en la Región de Murcia, un docente ha decidido hacerse “objetor” de la medida en un acto de “insumisión personal” y no reclamar el permiso de los padres para las actividades complementarias que organiza. Se trata de Diego Reina, profesor de Historia del Arte en el instituto público Alfonso X de Murcia, que este 11 de febrero invitó a Pedro Alberto Cruz, uno de los mayores especialistas en España en la obra del artista francés Marcel Duchamp, para comparar su célebre urinario con una obra clásica del Renacimiento, el David de Miguel Ángel.
“Por deferencia a mis alumnos [de 13 a 17 años], les anuncié que había programado esa actividad y que no iba a pedir permiso a sus padres, sino a ellos: si alguno no estaba de acuerdo con el conferenciante o el contenido, podía manifestarlo. Todos acudieron”, ha explicado a este diario.
'David' by Michelangelo JBU0001.JPG
Michelangelo's David, 1501-1504, Galleria dell'Accademia (Florence)
Bibliografia: 

ALFARO, Carmen i Altres: Filosofia i Ciutadania. Barcelona: Ediciones del Serbal, 2008. (pàgina 144,145)  


Webgrafia: 

No hay comentarios:

Publicar un comentario