jueves, 12 de septiembre de 2019

EXTRACTE PROGRAM. FILOSOFIA CURS 19-20

EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE



PROFESSOR
Sílvia Gil Cordero
NIVELL EDUCATIU
Batxillerat
MATÈRIA
Filosofia i Ciutadania
CURS
1r

CONTINGUTS
Continguts comuns a tots els blocs (continguts de caràcter metodològic i actitudinal)
-          Obtenció, processament i anàlisi crítica d’informació
-          Expressió argumentada, oral i escrita, d’idees
-          Participació en espais de reflexió i intercanvi d’informació, cerca, contrast i expressió d’idees, aprofitant les tecnologies de la informació i la comunicació
-          Participació en debats mitjançant l’exposició raonada del pensament propi
-          Comentari de textos filosòfics o que suscitin problemes filosòfics, emprant amb propietat els corresponents termes i conceptes
-          Racionalitat, empatia i respecte crític envers els plantejaments aliens, individuals i col·lectius
-          Autonomia personal i sentit de la responsabilitat a l’hora de prendre decisions i  actuar, assumint una visió crítica vers qualsevol forma d’injustícia i discriminació
-          Posició crítica envers els valors, normes i actituds contràries als drets humans.

Els continguts de caràcter conceptual s’estructuren en les següents unitats:
BLOC I. LA INVESTIGACIÓ FILOSÒFICA.
Unitat 1. Filosofia, ciència i altres models de saber
1. Diferents maneres de saber
1.1. Coneixement mític i coneixement religiós
1.2. Coneixement científic
1.3. La ciència i la Filosofia
Unitat 2. El coneixement filosòfic
1. El coneixement filosòfic
1.1. El pas del mite al logos. Característiques del logos
Unitat 3. Veritat i Certesa
1. Veritat i Certesa
1.1.  Origen i límits del coneixement: Racionalisme i Empirisme
1.2. Diferents tipus de veritat: La veritat com a adequació del pensament amb la realitat.
La veritat com a adaptació. La veritat com a captació subjectiva de la realitat. La impossibilitat de conèixer la veritat.
BLOC II. ANTROPOLOGIA.
Unitat 4.  L’ésser humà: dimensió biològica i sociocultural
1. Dimensió biològica
1.1.Teories sobre l’origen de l’ésser humà
1.2.L’hominització
2. Dimensió cultural
2.1.L’esser humà, animal cultural
2.2.Especificitat del fet cultural
3. Dimensió social
3.1. La socialització
3.2. Estructures socials
Unitat 5.  L’ésser humà com a ésser simbòlic
1.Capacitat lingüística
1.1. Llenguatge i comunicació
1.2. El llenguatge com a sistema de comunicació simbòlic
2. Funcions i origen del llenguatge
2.1. Pensament i llenguatge
3. Altres formes de relació simbòlica
Unitat 6 . Diferents concepcions de l’ésser humà
1.      Homo faber versus homo ludens
2.      Monisme i dualisme
3.      L’home com a projecte
4.      Cap al cyborg
BLOC III. ÈTICA, POLÍTICA I CIUTADANIA
UNITAT 7. L’acció: llibertat i responsabilitat
1.La Grècia Hel·lenística
2.La Filosofia Hel·lenística
2.1. L’escepticisme
2.2. L’epicureisme
2.2.1. La canònica. Teoria del coneixement
2.2.2. Teoria sobre la naturalesa
2.2.3. Teoria ètica
2.3. L’estoïcisme
UNITAT 8. La política: democràcia i ciutadania
1.Per què vivim junts?
1.1. Individu i ciutat
1.2.  Individu i Estat
2.Qui és el sobirà?
2.1. La font de la sobirania
2.2. De sobirania absolutista a sobirania representativa
2.3. Posar límits a la sobirania
2.4. Autoorganització sense Estat
3.Per què cal obeir?
3.1. Consens
3.2. Desobediència i subversió


COMPETÈNCIES
La competència reflexiva, crítica, dialògica i argumentativa que implica la presa de consciència de la incertesa que envolta el món del coneixement, l’habilitat per identificar problemes filosòfics i abordar-los de manera filosòfica, per relacionar els coneixements en una concepció global del món i de les coses, per aprendre a pensar amb ordre i criteri i per exposar les opinions pròpies, respectant les dels altres i valorant-les, si escau, com a manera d’enriquir la pròpia visió de la realitat.
La competència social i cívica que subratlla la capacitat d’anàlisi de les accions , les seves intencions, resultats i conseqüències, així com la reflexió crítica sobre els valors, les normes i les institucions.


CRITERIS D’AVALUACIÓ

Criteris
  1. Reconèixer l’especificitat de la filosofia i distingir-la d’altres sabers o maneres d’explicar la realitat
  2. Raonar amb argumentacions ben construïdes, fer anàlisis crítiques i elaborar una reflexió adequada en relació amb els coneixements adquirits
  3. Exposar argumentacions i compondre textos propis en els quals s’aconsegueixi una integració de les diverses perspectives i s’avanci en la formació d’un pensament autònom
  4. Fer servir i valorar el diàleg com a forma d’aproximació racional al coneixement i com a procés intern de construcció d’aprenentatges significatius.
  5. Obtenir informació rellevant per mitjà de diverses fonts, elaborar-la, contrastar-la i utilitzar-la criticament en l’anàlisi de problemes filosòfics.
  6. Conèixer i analitzar les característiques específiques de l’ésser humà com una realitat complexa i oberta, amb múltiples expressions i possibilitats, aprofundint en la dialèctica entre natura i cultura i entre individu i societat.
  7. Conèixer i valorar la naturalesa de les accions humanes en la mesura que són lliures, responsables i transformadores.
  8. Comprendre i valorar les idees filosòfiques que han contribuït, en diferents monents històrics, a definir la categoria de ciutadà.
Instruments. 

L’ alumne,  per tal de superar la matèria, n’ haurà d’ assolir les competències específiques. La manera de demostrar que és apte serà realitzant:


-          Una prova escrita o examen fet a classe que, consistirà en un Comentari de Text amb preguntes o bé unes preguntes sobre una pel·lícula visionada a  classe.

-          Entregant el dia de l’ examen, treballs opcionals, de qüestions sorgides a classe fins a un total de quatre treballs amb una vàlua de 0,25 punts cadascú d’ ells, fent un total de 1p. Aquest punt més, s’ afegirà a la nota de l’ examen.


-          Una prova escrita feta a casa que, consistirà en un Comentari de Text amb preguntes o bé unes preguntes sobre una pel·lícula visionada a classe. Preferiblement en suport informàtic.


Tenint en compte la data d’ entrega es procedirà de la següent manera:
. 1r dia de data d’ entrega: Es sumarà un punt a la nota del treball
. 2n dia de data d’ entrega: Es sumarà mig punt a la nota del treball.
. 3r dia de data d’ entrega: No es sumarà cap punt a la nota del treball.
. 4t dia de data d’ entrega: Es penalitzarà amb un punt negatiu. Caldrà justificant metge en cas d’ absència per malaltia.
Fora d’ aquestes dates, no s’ acceptarà l’ entrega del treball.
S’ acceptarà que el 3r i 4r dia de data d’ entrega, es pugui enviar per correu electrònic a sgil4@inscampsblancs.cat. Per a assolir la nota de qualificació, el treball haurà d’estar imprès, el més aviat possible, sinó comptarà com No Presentat.


La nota de qualificació del trimestre o d’avaluació, sorgirà seguint la següent fórmula:
[Examen + 1 punt de treballs opcionals]= 50%
 [Comentari Text o pel·lícula a casa+ Data d’ entrega]= 50%
Es farà la nota mitjana.


La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota és 4,5 punts, es considerarà l’ assignatura aprovada. Si aquest no és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’ avaluació o avaluacions suspeses a la prova extraordinària de juny. Si l’ alumne no aprova al juny, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova extraordinària de setembre, amb un examen de comentari de text amb preguntes.



És “conditio sine qua non” haver lliurat tots els treballs i fer totes les proves escrites (exàmens) per a poder fer la nota mitjana obtinguda per un alumne/a. Si aquest no entrega (a mà, per gmail i al class-room si així ho demana la professora; mai a la guixeta de la Sala de professors), un comentari de text fet a casa en les dates indicades a tal efecte o, no fa una prova escrita (examen) a classe (en les dues sessions de 45 minuts cadascuna), sense la deguda justificació mèdica, no es podrà fer la nota mitjana de final de curs i per tant l’ alumne haurà de recuperar l’ assignatura en la seva totalitat (no per trimestres), en la recuperació ordinària del mes de juny o, en l extraordinària del mes de setembre.


NOTA IMPORTANT:
a)      Per acord d’equip docent, l’ alumne que tingui un 10% de faltes injustificades, no podrà accedir a l’ avaluació contínua.
b)      Es valorarà positivament la cal·ligrafia, la sintaxi i l’ ortografia. Un treball o examen amb una cal·ligrafia deficient no serà avaluat.
c)      Per fer la nota mitjana de tot el curs caldrà que l’ alumne hagi presentat tots el treballs assignats a cada trimestre i, també, que hagi fet totes les proves escrites (exàmens).  Un No presentat no farà la nota mitjana.
d)     Si es lliura un treball de Locke enlloc d’ un treball de Kant, és a dir, si hi ha una errada en l’ entrega d’ un treball assignat, aquest tindrà la consideració de No Presentat i per tant, no serà avaluat.
e)      Si no es pot demostrar haver lliurat un treball via gmail mitjançant un reenviament a sgil4@inscampsblancs.cat el treball constarà com a NO PRESENTAT.



BIBLIOGRAFIA
El llibre Filosofia i ciutadania  d’Ediciones del Serbal


MATERIAL NECESSARI
Consultar el bloc de la professora: http://mystikeepopetiafilosofia.blogspot.com.es/
El material fotocopiat que es lliura a classe
El llibre Filosofia i ciutadania  d’Ediciones del Serbal
El material que es lliuri al Class-room del domini @inscampsblancs.cat, si fos el cas.





No hay comentarios:

Publicar un comentario