|
Filosofia
i Ciutadania
|
Seminari de Filosofia
|
||||||||
NOTA FINAL |
||||||||||
COGNOM I NOM
|
CURS
1r de Batxillerat
|
GRUP
B11
|
DATA
|
|||||||
“La
insistència en la raó és un dels trets característics de la filosofia.
Distingeix la filosofia, per exemple, de la religió i de les arts. En la
religió, de vegades, s’ apel·la a la raó, però la fe, la revelació, el ritual i
l’ obediència tenen sempre un paper fonamental: la sola raó no pot fer que algú
recorri completament aquest camí. L’ artista creatiu, com el filòsof, està
totalment compromès amb una activitat de recerca de la veritat, intenta veure
per sota de la superfície de les coses i adquirir una comprensió més profunda
de l’ experiència humana; això no obstant, publica o presenta públicament les
seves troballes d’ una manera diferent a la del filòsof; en una forma que se
sosté sobre la percepció directa o la intuïció, més que sobre l’ argumentació
racional.
Un tipus
diferent de frontera separa la filosofia de les ciències. El científic, igual
que el filòsof i l’ artista, està també compromès amb la recerca de la veritat,
intenta fer nous descobriments sobre el món i sobre la naturalesa de l’
experiència que d’ ell tenim i el seu propòsit és donar-los sentit. Publica
també les seves troballes. I, igual que el filòsof, està obligat a donar una
justificació racional de tot allò que diu. En aquest cas, la diferència clau,
pel que fa al filòsof, és que el científic s’ ocupa de qüestions que puguin
decidir-se a través de l’ experimentació i l’ observació. Però no hi ha experiments
ni observacions que ens diguin si el temps té un principi o no, o què són els
drets humans. Preguntes com aquestes, que poden ser objecte d’ investigació
racional, per més que no siguin aptes per ser tractades amb els mètodes de la
ciència, són les preguntes típiques reservades als filòsofs.”
B. MAGEE,
The Story of Philosophy, 1998
BIBLIOGRAFIA:
ALFARO, Carmen i Altres: Filosofia i Ciutadania. Barcelona:
Ediciones del Serbal, 2008. (Pàgina 19)
1.-
Digues amb les teves paraules, i sense repetir, de què va el text. (2,5p)
2.-
Posa-li un títol filosòfic (1p)
3.-
Relaciona aquest text, amb tot allò que sàpigues de les Unitats 1,2 i 3 del llibre
de text, treballat a classe, i altres materials (4,5p)
4.- Fes
una opinió personal i mira si pots trobar relació amb l' actualitat (2p)
No hay comentarios:
Publicar un comentario